ADLER ve AİLE
ADLER ve DOĞUM SIRASI
**Adler, "çocukluktaki aile ortamı hakkında alınan bilgi", bireyi anlamaya yardımcı olur görüşünü ileri sürmüştür.
**Farklı aileler de benzer doğum sırasına sahip olan çocuklar, benzer davranış ve tutumlar gösterir.
**Ailede çocuğun doğum sırası aile içindeki konumunun belirleyicisi olabilir.
**Ancak aile içindeki doğum sırası ile konumun belirlenmesinde; aile ortamı, aile değerleri ve kültürü belirleyici etkendir.
BİRİNCİ DOĞAN ÇOCUK
**İlk doğan çocuklar genellikle fazla ilgi görür ve tek çocuk olduğu sürece ilgi odağı olmaya devam eder ve ebeveynlerin deneyimsizliğinden dolayı şımartılır.
**Fakat ikinci çocuğun doğumu “tahtını” kaybetmesine neden olur. Bundan böyle anne ve babasının sevecenliğini kendisine rakip birisiyle (davetsiz misafir) paylaşmak zorundadır ve kendini eski ayrıcalıklı konumundan mahrum edilmiş bulabilir.
**Artık tek ya da özel değildir. Otorite konumunu korumak için çalışabilir, yardımcı ebeveyn rolünü üstlenebilir. Dolayısıyla, başı çekmeye çalışır, yönlendiricidir, kardeşlerine tavsiyelerde bulunur ve bu tip davranışlarının sonucunda itibar görme ve takdir edilmeyi bekler.
**Sorumluluk alır, güvenilir ve çalışkan olma eğilimdedir, fakat hep bir adım önde olma baskısının altında çaresiz ve umutsuz olabilir.
**En büyük çocuklar muhafazakâr olma eğilimindedirler, şu ya da bu şekilde geçmişe ilgi duyar, genellikle haklı çıkma ya da üstün olma ihtiyacı duyarlar.
KARAKTER ÖZELLİKLERİ
**Baskın, mükemmeliyetçi, kuralcı, başkalarını memnun etme eğilimi olan kişiler olma olasılığı yüksektir.
**Sorumluluk sahibi, baskın, sert ve liderdir.
**Liderliğin, hırsın, dürüstlüğün değerli olduğu meslekler seçebilir.
**İyi bir eğitim gerektiren ve statüsü yüksek mesleklerde ilk doğan çocukların daha fazla olduğu görülmüştür.
**Kardeş geldiğinde ilgi azalır alışık olduğu sevginin elinden alındığına inanmaya hazırdır.
**İlk doğan çocuklar genellikle fazla ilgi görür ve tek çocuk olduğu sürece ilgi odağı olmaya devam eder ve ebeveynlerin deneyimsizliğinden dolayı şımartılır.
**Fakat ikinci çocuğun doğumu “tahtını” kaybetmesine neden olur. Bundan böyle anne ve babasının sevecenliğini kendisine rakip birisiyle (davetsiz misafir) paylaşmak zorundadır ve kendini eski ayrıcalıklı konumundan mahrum edilmiş bulabilir.
**Artık tek ya da özel değildir. Otorite konumunu korumak için çalışabilir, yardımcı ebeveyn rolünü üstlenebilir. Dolayısıyla, başı çekmeye çalışır, yönlendiricidir, kardeşlerine tavsiyelerde bulunur ve bu tip davranışlarının sonucunda itibar görme ve takdir edilmeyi bekler.
**Sorumluluk alır, güvenilir ve çalışkan olma eğilimdedir, fakat hep bir adım önde olma baskısının altında çaresiz ve umutsuz olabilir.
**En büyük çocuklar muhafazakâr olma eğilimindedirler, şu ya da bu şekilde geçmişe ilgi duyar, genellikle haklı çıkma ya da üstün olma ihtiyacı duyarlar.
**Fakat ikinci çocuğun doğumu “tahtını” kaybetmesine neden olur. Bundan böyle anne ve babasının sevecenliğini kendisine rakip birisiyle (davetsiz misafir) paylaşmak zorundadır ve kendini eski ayrıcalıklı konumundan mahrum edilmiş bulabilir.
**Artık tek ya da özel değildir. Otorite konumunu korumak için çalışabilir, yardımcı ebeveyn rolünü üstlenebilir. Dolayısıyla, başı çekmeye çalışır, yönlendiricidir, kardeşlerine tavsiyelerde bulunur ve bu tip davranışlarının sonucunda itibar görme ve takdir edilmeyi bekler.
**Sorumluluk alır, güvenilir ve çalışkan olma eğilimdedir, fakat hep bir adım önde olma baskısının altında çaresiz ve umutsuz olabilir.
**En büyük çocuklar muhafazakâr olma eğilimindedirler, şu ya da bu şekilde geçmişe ilgi duyar, genellikle haklı çıkma ya da üstün olma ihtiyacı duyarlar.
ORTANCA ÇOCUK
**Ortanca çocuk, aile içerİsinde genellikle öncelikli bir konumda olan ilk
çocuk ile üzerine fazla düşülen küçük kardeş arasında kendisini aile dışına itilmiş
gibi hissedebilir.
**Bu durum aynı zamanda ortanca çocukların ailelerinin dikkatini
ve taktirlerini çekecek herhangi bir kişilik özelliğine sahip olmadıklarına ve
dolayısıyla diğer kardeşlerinden daha önemsiz olduklarına düşünmelerine yol
açabilir.
**Yaşamın adaletsiz olduğuna inanabilir ve genellikle adalet ve eşitlik konularına duyarlıdırlar.
**Aile içerİsinde onu ayrı kılan konuma ulaşmak için bir aziz rolüne bürünebilir ve bazıları konumundan ötürü kişiler arası ilişkilerde başarılı bir karakter geliştirebilir.
KARAKTER ÖZELLİKLERİ
**3. ve 1. çocuk arasına sıkışmıştır ve ailede özel bir yeri olmamasından dolayı özgüveni düşük olabilir.
**Yarıştaymış gibi davranır.
**İlk çocuktan daha baskın olmak için kendini eğitir.
**Büyük kardeşin başarısız olduğu konularda başarılı olmak için çalışır.
**İlk çocuğun tam tersi özelliklere sahiptir.
**Kendini arada ezilmiş gibi hisseder,
**Sorunlu çocuk olabilir, aynı zamanda bazı ailelerde arabuluculuk rolü üstlenebilir.
**Sosyal ve yaratıcı meslekler seçerler.
EN KÜÇÜK ÇOCUK
**En küçük çocuk her zaman ailenin bebeğidir ve genellikle ailenin en çok şımartılmış olanıdır.
**Çoğunlukla çevredekiler için küçük “prens” ya da “prenses” olarak görülürler.
**Genellikle diğer aile bireyleri tarafından ciddiye alınmazlar ve aile için her zaman çocuk kalırlar.
**Bu durum, en küçük çocuğun benmerkezci tutumlar geliştirmesine, kendisinden daha güçlü yetenekli gördüğü kardeşlerinin varlığından kaynaklanan yetersizlik duygusu yaşamasına yol açabilir.
**En küçük çocuk başkalarının onun hayatını şekillendirmesini mümkün kılacak özellikler geliştirme eğilimindedir.
**Diğer doğum sıraları ile karşılaştırıldığında, en son çocuklar kişiler arası ilişkilerde en itaatkâr olan kişilerdir.
**Bütün bunların yanı sıra son çocuklar eğlenceli, popüler, cana yakın, çıkarcı kişiler olarak da tanımlanmaktadır.
**Ailede daha az taleple karşılaşabilir.
**Ailenin her zaman bebeğidir ve en çek şımartılan çocuktur.
**Kendi yollarına gitme eğilimindedirler.
**İş yaşamında yaratıcılıklarını ön plana çıkarabilecekleri ve dikkat çekebilecekleri sosyal meslekleri seçebilirler.
TEK ÇOCUK
**İlk doğan çocuklar gibi aile içinde eşsiz bir konuma sahiptir, çünküebeveynler tarafından pohpohlanırlar.
**Tek çocuk her zaman ailesinin bütün ilgi ve sevgisini üzerinde toplamak ister, eğer bu konumu tehlikeye girerse büyük bir haksızlık gözüyle bakabilir.
**Yalnız başına yetişir ve bu nedenle toplumsal davranışların gelişmesi için gerekli olan ortamdan yoksun olabilir.
**Paylaşmayı ve diğer çocuklarla işbirliği yapmayı öğrenmezler ama yetişkinlerle iyi geçinmeyi öğrenirler.
**Genellikle yapandan çok alan kişilerdir.
**Bütün dikkatin tek kişide toplanması, akranlarla ilişki kurmada zorluk yaşanma, ilerleyen yıllarda artık ilginin odağı olmadığı ve ya ebeveynlerin ölümü gibi durumlarda birçok güçlük yaşamaya eğilimlidirler.
KARAKTER ÖZELLİKLERİ
**Psikolojik olarak birinci çocuklara benzerler.
**Anne-babanın dünyasının merkezinde yer alırlar.
**Diğer çocuklarla iletişimden çok yetişkinlerle iletişime ilgi duyarlar.
**Yüksek başarı gerektiren, entelektüel meslekleri seçebilirler.
**Kendine ait sorunları paylaşma sıkıntıları vardır.
**Başkalarına bağlıdırlar, ilgi odağı olmak isterler
Not: Bu yazının hazırlanmasında Psikolojik Danışman Mustafa KALAYLI'nın katkıları ve Öğr. Gör. Dr. Kadir ÇAKIR-Psikolog Emine ŞEN 'in katkıları başta olmak üzere birçok kaynaktan faydalanılmış olup adler doğum sırası, adler psikolojik doğum sırası, doğum sırası, doğum sırasının kişiliğe etkileri, alfred adler doğum sırası teorileri,ilk çocuğun özellikleri, ortanca çocuğun özellikleri ile ilgilidir.
Yorum Yok " ADLER ve AİLE "