DUYGUSAL ZEKA
DUYGUSAL ZEKA
Duygusal Zeka (EQ): stresi azaltmak için olumlu şekillerde duyguları yönetmek, etkili iletişim, başkalarıyla empati, zorlukların üstesinden gelme, çatışmayı etkisiz hale getirme, mutlu ve başarılı olma yeteneğidir.
**Bilim adamları duygusal zekanın IQ gibi “kader” olmadığını, her yaşta geliştirilebileceğini ifade etmektedirler.Bu da duygusal zekanın önemini artırıyor.
**Çağdaş psikoloji araştırmaları aklın duygudan arınmış sezgisiz ve isteksiz olarak tek başına hiçbir şey ifade edemeyeceği düşüncesini ortaya atıp savunmaktadırlar.
**Duygusal zeki dediğimizde akla, kendi duygularıyla birlikte diğer insanların duygularını da okuyabilen, bağımsız davranan, uzlaşmayı başaran iyimser kişiler gelir.
**Amaca ulaşmak için ne yaptığın kadar nasıl yaptığını da önemseyen, zorluklar karşısında sebat edebilen, sorun çözmekten kaçınmayan ve uyum yetenekleri yüksek kişiler duygusal zekidirler.
**Mantıksal zekilerin, akademik başarıları güçlüyken, duygusal zekilerin hayat başarıları, evlilikleri, arkadaş ilişkileri daha iyidir.
**Duygusal zekiler kendileri ile de barışık olduklarından, zorluklar karşısında işe uyumları bozulmaz. Her zaman ümit duygularını ayakta tutabilirler.
Özetle Duygusal Zekiler
**Özbilinç (Kendini tanıma),
**Özdenetim (Dürtüleri kontrol etme),
**Duyguları ifade edebilme,
**Başkalarının duygularını anlayabilme (Empati),
**Engellere rağmen yola devam edebilme (Sebat),
**Kendini harekete geçirebilme (Motivasyon),
**Uyum sağlayabilme, sorun çözmeye istekli olma,
**Uzlaşmacı olabilme, çözüm odaklı düşünme,
**Ümidi ayakta tutma ve iyimser olma,
**Yeni deneyimlere açık olma, kendini geliştirmeye istek duyma,
**Etkili iletişim ve çatışma çözme gibi bir çok beceriye sahiptirler.
Duygusal Zekanın Kültürümüzdeki Yansımaları
**Bizim kültürümüzde ilim ve irfan ayırt edilmiştir.
**İlim sahibi olup, irfan sahibi olmayan kişiler, sırtına kitap yüklü merkep'e benzetilir. Çok bilgili, ancak sosyal ve duygusal becerileri zayıf olan bu kişiler sevilmezler, çoğunlukla yalnız kalırlar. Başarısız olduklarında çevrelerinde kimseyi bulamazlar.
**Hem ilim hem irfan sahibi kimselerse, sınırlarını bilir, kendilerini bilgileri nedeniyle başkalarından üstün görmezler.
**İnsanî değerlerin akademik değerler kadar önemli ve gerekli olduğuna inanır ve o değerleri yaşatmaya çalışırlar. “Arif olan anlar” sözü, bu durumu özetler.
**Bilgiyi uygulamaya geçirmekteki bu özellikler “insan-ı kamil” özelliği olarak kültürümüz ve inanç sistemimizce yüceltilmiştir.
**Empati, diğergamlık adı altında yani diğer insanlar hakkında da gam, kaygı hissedebilme şeklinde geleneğimizde yer almıştır.
**Kendine hakim olmak ve özdenetim, “nefis terbiyesi” adı altında dedelerimizce uygulanırdı.
**Modernizm, özgürlüğü, dürtüleri serbest bırakmak olarak tanımlanırken post modern zeka gerçek özgürlüğün “dürtülerden özgür olmak” olduğunu söylüyor. Bu, geleceğin yeniden keşfidir.
**Başkalarını önemsemeyen, sadece kendi çıkarını ve başarısını önceleyen, yaşamı bir mücadele olarak algılayan, “hayat bir mücadeledir” diyen birey ve toplum savaş halindedir.
**Toplumla çatışmak doğaldır, diyerek uzlaşmacılığı zayıflatan modernizm, sosyal ilişkilere zarar verdi.
**Meslek başarısı yüksek ama sosyal engelli, yalnız, bencil, zevkini yaşam amacı edinmiş bireyleri ödüllendirdi.
**Modernizm, tüketimi hızlandırmak için yardımlaşma, ürünün işlem maliyetini artırır, alçak gönüllü olmak, zayıflık işaretidir düşüncesinde olduğundan rekabetçiliği çatışmaya dönüştürdü.
**Böylece kapitalist felsefe insanın mutluluğunu kurban etmiş oldu.
**Duygusal zeka aslında bizi biz yapan ve bir ara da tutan manevi değerlerin sistematize edilmesinden başka bir şey değildir.
Not: Bu yazının hazırlanmasında Psikolojik Danışman Mustafa KALAYLI'nın katkıları ve Prof. DR Nevzat TARHAN'ın katkıları başta olmak üzere birçok kaynaktan faydalanılmış olup duygusal zeka, duygusal zeka nedir kısaca,duygusal zekanın önemi,duygusal zekası yüksek olan kişilerin özellikleri, duygusal zekanın boyutları, duygusal zekanın özellikleri ile ilgilidir.
Yorum Yok " DUYGUSAL ZEKA "