Yazı Duyurusu

Menu

GELİŞİM DÖNEMLERİ VE ÖZELLİKLERİ

     GELİŞİM DÖNEMLERİ VE ÖZELLİKLERİ

GELİŞİM DÖNEMLERİ


Gelişim Dönemi Görevi: 

**Kişinin içinde bulunduğu yaşam döneminde başarması gereken görevleri, kazanması gereken bazı özellikleri, geliştirmesi gereken bazı davranışları ifade eder.

Robert Havighurst'a Göre Gelişim Dönemi Görevleri: 


**Bireyin yaşamındaki belli bir dönemde ortaya çıkan, başarıyla elde edildiğinde daha sonraki görevlerde başarı ve mutluluğa yol açan, başarılamadığı durumlarda ise kişide mutsuzluğa, toplumun hoş görmemesine ve daha sonraki görevlerde zorluklara yol açan görevlerdir.

Gelişim Dönemi Görevlerini Etkileyen 3 Temel Faktör:


1.Fiziksel olgunlaşma

2.Toplumsal beklentiler ve talepler

3.Kişisel değerler ve beklentiler

Not: Uyumsuzluğa neden olan 2. ve 3. maddelerdir.

Gelişim Dönemleri ve Özellikleri


1.BEBEKLİK ve İLK ÇOCUKLUK (0-6 Yaş)


**Yürümeyi öğrenme (B)

**Katı yiyecekler yemeyi öğrenme (B)

**Konuşmayı öğrenme

**Tuvalet eğitimi ile dışkı kontrolü kazanma (İ.Ç)

**Cinsiyet farklılıklarını öğrenme (İ.Ç)

**Okumaya hazır hale gelme (İ.Ç)

**Sosyal ve fiziksel gerçekliği tanımlamak için kavramlar 

oluşturma ve dili öğrenme

**Doğru ile yanlışı ayırma ve vicdan gelişimine başlama (İ.Ç)

**Çevreyle yakın ilişkilerin kurulmaya başlanması (B)



Bebeklik Dönemi (0-2) İlk Çocukluk (2-6)


**Dünyaya uyum sağlamak (B)

**Sosyal çevre ile ilişki kurulmaya başlanır. (B)

**İlk dil gelişimi (B)

**Öz bakım becerilerinin (kendi kendine yemek yiyebilme , üzerini giyebilme gibi) kazanılması (İ.Ç)

**El / göz koordinasyonunun başlaması

**Erken ahlak gelişimi--Doğru ile yanlışı ayırma, vicdan gelişimi(İ.Ç)

2. ORTA (SON-İKİNCİ) ÇOCUKLUK (6-12 Yaş)


**Gündelik oyunlar için gerekli fiziksel becerileri öğrenme

**Büyüyen bir organizma olarak kendine karşı yararlı bir tutum oluşturma

**Yaşıtlarıyla geçinmeyi öğrenme

**Uygun erkeksi ve kadınsı sosyal rolleri öğrenme 
   (Cinsiyete uygun davranış ve rolleri öğrenme)

**Okuma, yazma ve hesap (dört işlem) ile ilgili temel becerileri kazanma-geliştirme

**Gündelik yaşam içim gerekli kavramları geliştirme

**Vicdan ahlak ve değerler sistemi geliştirme

**Kişisel bağımsızlığa ulaşma

**Sosyal grup ve kurumlara karşı tutum geliştirme (İlk tutumsal nitelikler burada görülür)

**Sosyalleşme

3.ERGENLİK (12-18 Yaş)


**Her iki cins yaşıtlarıyla yeni ve daha olgun ilişkilere erişme

**Erkeksi ve kadınsı sosyal rollere erişme
(Cinsel olgunluğa erişme ve Cinsiyet rollerine uygun davranışlar bu dönemde alınır.)

**Bedenini kabul etme ve etkili bir şekilde kullanma
  (Değişen bedene uyum sağlaması beklenir)

**Ana-baba ve diğer yetişkinlerden duygusal bağımsızlığa ulaşma
(Duygusal bağımsızlık kazanma)

**Evlilik ve aile hayatına hazırlanma

**Bir meslek için hazırlanma (Mesleğini seçme)

**Bir değerler sistemi ve ahlak sistemi edinme

**Toplumsal açıdan sorumlu davranış isteme ve kazanma
(Toplumsal sorumluluk alma isteği duyma)

**Kimlik duygusunun gelişmesi
(Kimlik kazanma)

**Akran gruplarına üyelik ve aidiyet kavram arayışları bu dönemde gelişir.


4.GENÇ YETİŞKİNLİK (18-30)


**Eş seçme

**Eşiyle (evli) yaşamayı öğrenme ve ev idare etme

**Çocuk yetiştirme

**Topluma uyumlu bir sosyal gruba katılma

**Bir işe girme-başlama ve kariyerinde ilerleme

**Vatandaşlık sorumluluklarını üstlenme 

5.ORTA YETİŞKİNLİK (30-60 Yaş)


**Yetişkin vatandaşlık ve toplumsal sorumluluğa erişme

**Ekonomik bir yaşam standardı kurma ve sürdürme

**On lu (10) yaşlardaki çocukların sorumlu yetişkin olmalarına yardım etme 
   (Yeni kuşaklara rehberlik etme)

**Yetişkin boş zaman etkinliklerini geliştirme 
   (Bazı hobiler edinmeye başlama)

**Kendini bir kişi olarak eşiyle ilişkilendirme

**Orta yaşın fizyolojik değişikliklerini kabul etme

6.YAŞLILIK (İLERİ YETİŞKİNLİK) (60+…….Yaş)


**Azalan fiziksel güç ve sağlığına uyum sağlama

**Emeklilik ve azalan gelire uyum sağlama

**Eşin ölümüne uyum sağlama

**Yaş grubu ile açık bir yakınlık kurma

**Toplumsal ve vatandaşlık yükümlülüklerini yerine getirme

**Doyurucu yaşam düzenlemesi oluşturma

Not: Bu yazı,ders, hastalık, pdr ders notları, davranış ve uyum problemleri ders notları, havighurst gelişim, robert havighurst gelişim dönemleri, robert havighurst gelişim kuramı,robert havighurst, ile ilgili olup yazının hazırlanmasında James N. Butcher'in "Anormal Psikoloji" kitabı ile Daniel T. Sciarra, Vance L. Austin'in "Çocuklarda ve Ergenlerde Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar" kitabından faydalanılmıştır.



Share This:

MUSTAFA KALAYLI

I'SİTEMİZDE; İNSAN VE İNSANLIĞA FAYDALI OLABİLECEK "İYİ, DOĞRU VE GÜZEL OLAN HER ŞEY" SİZLERİN İSTİFADENİZE SUNMAKTAYIZ ....

Yorum Yok " GELİŞİM DÖNEMLERİ VE ÖZELLİKLERİ "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM