UYUM VE DAVRANIŞ PROBLEMLERİ
UYUM VE DAVRANIŞ PROBLEMLERİ
Uyum ve davranış problemlerinde tedavi edici (iyileştirici) olmayan tipik ebeveyn-öğretmen tepkileri
**Düzenli bir eğitim ve hazırlık olmadığı zaman, öğretmenler-ebeveynler ve toplumun diğer üyeleri, okul çağındaki çocukların ve gençlerin uygun olmayan (uyumsuz) davranışlarına tutarsızca tepki vermelerinin nedeni, bireye özgü çeşitli faktörlere dayanır.
Bunlar:
1.Davranış yönetiminde yeterlilik algısı
2.Rahatsız edici davranışları hoş görme veya duyarlılık
3.Kişisel ve profesyonel stres yönetimi
4.Uyum iyidir anlayışı
5.Bakıcının ya da öğretmenin çocuk ile olan akrabalığı veya sezgisel bağlantısı
6.Davranış yönetiminin öğretmenlerin alanı olmadığı düşüncesi
7.Olumsuz davranışın türüne ve ciddiyetine göre okul, toplum ve aile politikaları
1.Davranış Yönetiminde Yeterlilik Algısı
**Öğretmenler ve ebeveyn, problem davranışları ile etkili bir biçimde ilgilenmek için kendilerini hazır hissetmediklerinden şikayet eder ve bu yüzden bu sorumluluktan vazgeçerler veya öğrenciyi özel bir eğitmen, kişisel gelişim rehberi ya da rehber öğretmen gibi daha eğitimli ve becerikli olduğuna inandıkları kişilere yönlendirirler.
2.Rahatsız Edici Davranışları Hoş Görme Veya Duyarlılık
**Sistematik bir izleme sürecinde olması gereken nesnelliğe karşın, öznel bir biçimde tepki veren öğretmen ile ebeveynler istemeyerek bu davranışı pekiştirerek güçlendirirler.
**Yani uyumsuz davranışı hoş görerek daha da pekiştirirler.
3.Kişisel Ve Profesyonel Stres Yönetimi
**Kişisel ve işten kaynaklanan stresin, öğretmen veya ebeveynin bireye tahammül eşiğini (gücünü) düşürür.
**Yani bütün bu kişisel ve profesyonel baskılar, bir araya gelerek öğretmen ve ebeveynler potansiyel değişken bir psiko-duygusal duruma sokar. Bu da uygunsuz davranışlar sergileyen öğrencilere karşı sabır ve hoşgörü göstermek için az yer bırakır.
4.Uyum İyidir Anlayışı
**Sınıfın huzurunu bozmadan oturuyorsa iyidir.
**uyumsuz olan kötüdür gibi anlayışlar davranışın altında yatan nedenlere perdedir.
5.Bakıcının Ya Da Öğretmenin Çocuk İle Olan Akrabalığı Veya Sezgisel Bağlantısı
**Bazı ebeveyn ve öğretmenler belirli öğrencilere hatta davranışsal bozukluklar sergileyen öğrencilere bile ayrıcalıklı muamele gösterirler.
**Bu ayrıcalıklı muamele, profesyonel anlamda geçerli olan ve araştırmaya dayanan uygulamaya ters düşer ve belli bir öğrenciye karşı öğretmenin veya ebeveynin eğilimine bağlı olarak uygunsuz davranışın tutarsız tedavisi ile sonuçlanır. (Yani öğrenci ile akrabalık veya sezgisel bağ bulunan ya da öğrenciye ayrıcalıklı davranan bireyler çocuğun uygunsuz davranışını eğiliminden dolayı tölere edebilir bu da davranışın tedavisini zorlaştırır)
**En iyi uygulama, öğretmenin işlevsel bir değerlendirme yapması ve adil değerlendirmenin bulgularına dayanan uygun müdahaleler geliştirmesi gerekir.
6.Davranış Yönetiminin Öğretmenlerin Alanı Olmadığı Düşüncesi
**Bazı öğretmenler arasında, davranış yönetiminin iş tanımlarının dışında bir şey olduğuna dair bir yaygın inanış vardır.
**Bu öğretmenler, sorumluluklarının öğretim ile başlayıp bittiğini ve davranış yönetiminin ebeveynler, yöneticiler, okul rehberi ve bazen de özel bir eğitmenin sorumluluğu olduğunu söylerler.
**Öğretmenlerin bu tavrı duygusal sorunları ve davranış bozukluk-ları olan çocuk ve gençlere “senine,uygunsuz davranışını düzeltmek adına mücadele edecek kadar ilgilenmiyorum” gibi yanlış mesaj göndermektedir.
7.Olumsuz davranışın türüne ve ciddiyetine göre okul, toplum ve aile politikaları
**Bazı uyumsuz davranışlar aileden aileye toplumdan topluma kültürden kültüre değişmektedir. Bu değişkenlikler davranış problemlerini tespit etmede ve iyileştirmede engel teşkil etmektedir.
**örneğin; biseksüeliğin normal karşılandığı ABD'nin aksine Türkiye'de anormal karşılanması ve buna göre politika seyredilmesi.
Not: Bu yazı,ders, hastalık, pdr ders notları, davranış ve uyum problemleri ders notları, olumsuz ebeveyn tutumları, yanlış öğretmen davranışları, yanlış anne baba tutumları, ile ilgili olup yazının hazırlanmasında James N. Butcher'in "Anormal Psikoloji" kitabı ile Daniel T. Sciarra, Vance L. Austin'in "Çocuklarda ve Ergenlerde Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar" kitabından faydalanılmıştır.
Yorum Yok " UYUM VE DAVRANIŞ PROBLEMLERİ "