İNATÇILIKLA BAŞ ETME YOLLARI
İNATÇILIKLA BAŞ ETME YOLLARI
1.Aile ortak bir disiplin
anlayışı oluşturmak yani anne-baba olarak işbirliği yapmak ve birlikte bir
konuda aynı fikirde olduğunu göstermek net olduğu mesajını verecektir.
**Kararlı ve tutarlı olmak yani “hayır” denilen
bir konuda çocuğun zorlamalarına pes edip “evet” demek çocukların zorlayarak
her şeyi yapabileceğinin mesajını vereceği için kararlı ve tutarlı davranmak
gerekir.
**Ebeveyn çocuğa aynı davranışa aynı tepkiyi
vermelidir.
**Çocuğa bu davranışı neden istemediğinizi
belirtmek gerek, bunu yaparken de isteklerimizi mutlaka somutlaştır malıyız.
2.Sakin ve soğukkanlı
olmakta çok önemlidir.Bir durum karşısında öfkeye yenik düşerek soğukkanlılığı
yitirmek ve şiddete başvurmak kesinlikle uzak durulması gereken bir
davranıştır.
**Uzlaşmacı ve kararlı bir ses tonu ile konuşmak
çocuklara karşı tarafta olunmadığını, yanlarında ve kararlı olunduğunun
mesajını vermektedir.
**Ebeveyn öfkeye yenik düşmemelidir. Öfkeye yenik
düşen ebeveyn şiddete yönelecek bu da fiziksel müdahaleyi (tokat…) doğuracak ve
çocukta inatçılık tavan yapacak.
3.Çocuklara anne-baba
olarak gerçek duygulardan ve neler hissettiğinden bahsedildiğinde çocuklar
anne-babalarını hem daha iyi tanıyacak, hem de kendini ifade etme yollarını
öğrenmeye başlayacaktır.
**”Hayır” denilen konuda neden hayır denildiğini
açıklamak istenilen konunun neden yapılamayacağını net ve kısa bir şekilde
anlatma ve aynı zamanda bu konuda ne kadar üzgün olduğunun da dile getirilmesi
tepkinin azalmasını sağlayacaktır.
4.Belli
sınırlar çerçevesinde özgür bırakmak yani inatçılık davranışının devam etmesi
halinde gereksiz engellemelerden kaçınmak çocukların daha az inatlaşmasını
sağlayacaktır. (Ebeveyn gereksiz engeller koymamalıdır)
5.Dikkati başka yöne
çekmek yani inatlaşma süreci devam ediyorsa başka şeylerle ilgilenmesini
sağlamak sakinleşmeye katkıda bulunacaktır.
**Emir cümleleri kullanmadan seçenekler sunmak
çocuklar da karar verme becerilerinin gelişmesine yardımcı olacaktır.
**Aynı sonuca giden iki seçenek sunulduğunda
çocuk kararı kendi verdiği için inatlaşma zemini oluşmadan çözüme gitmek
kolaylaşacaktır.
Örnek: “Odanı çabuk topla” yerine “Odanı şimdi
mi toplamak istiyorsun?, Yemekten sonra mı toplayacaksın?” denildiğinde iki
seçeneğin sonucunda da odanın toplanması vardır ve çocuk burada kararı kendi
verdiğinden inatlaşmaya girme durumu en aza inecektir.
TERAPÖTİK
OLARAK İNATÇILIK DAVRANIŞINI ÇALIŞMAK
1.Öğrenciler arasında altışar kişilik 2 grup
oluşturulur.
2.Gruplar kendi aralarında inatçılığa neden olan
faktörleri düşünerek bunlardan bazılarını bir kağıda yazarlar.
3.Öğretmene ayrı ayrı yazdıkları bu kağıtları
gösterirler Birbirlerinden farklı yazdıklarını pandomim yöntemiyle anlatmaya
çalışırlar.Karşı gruptaki kişiler pandomimle anlatılmak istenileni anlamaya
çalışır ve söyler
4.İnatçılık konusu ile ilgili hatırlatmalar
yapılarak etkinlik tamamlanır.
Not: davranış bozukluklarının büyük bir çoğunluğu
ebeveyn tutumu ile ilgilidir
Not: Bu yazının hazırlanmasında James N. Butcher'in "Anormal Psikoloji" kitabı ile Daniel T. Sciarra, Vance L. Austin'in "Çocuklarda ve Ergenlerde Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar" kitabından faydalanılmış olup ders, hastalık, davranış ve uyum problemleri ders notları, çocuğum çok inatçı nasıl davranmalıyım, inatçılık nasıl yenilir, inatçılık nasıl geçer, inatçı erkekler nasıl yola gelir yolları, inatçılık nasıl önlenir ile ilgilidir.
Yorum Yok " İNATÇILIKLA BAŞ ETME YOLLARI "