Yazı Duyurusu

Menu

SINAV KAYGISI

SINAV KAYGISI




SINAV KAYGISIYLA NASIL BAŞA ÇIKILIR 


**Düşünce ve inançları sorgulamak (gerçekçi olmayan düşünme alışkanlıklarını farklı bir gözle yeniden değerlendirmek), 

**Kaygıyı bastırmaya değil, onu kabul etmeye ve tanımaya çalışmak, 

**Dikkatini başka noktalara odaklama tekniği kullanılabilecek başa çıkma yollarıdır.

Nefes alma egzersizleri;


**Doğru nefes vücudu rahatlatır, gevşemeyi sağlar. Alınan nefesle birlikte oksijenin vücudun en uç noktasına gitmesini ve stresin azalmasını sağlar. Doğru nefes alma ve verme egzersizi, kaygının düşmesine yardımcı olur.)

Gevşeme egzersizleri;


**Dikkatinizi bedeninizin belli noktalarına vererek o bölgedeki duyularınızın gerginliklerinizin farkına vararak o bölgenin gevşemesine izin vermektir.

**Başınızdan başlayarak omuzlar, kollar, karın ve kalça, bacaklar ve ayaklara sırayla odaklanmak ve gevşemeye izin vermek bedeninizin rahatlamasına yardımcı olur.

İmajinasyon;


**Kendinizi sınavda ve soruları rahatlıkla yanıtladığınızı hiçbir soruya takılmadan ilerlediğinizi hayal ediniz.

**Soru çözerken, ders çalışırken çok sıkıldığınızı ya da dikkatinizin dağıldığını hissettiğiniz anlarda kısa bir süre ara vererek; kendinizi bir göl kenarında, bir meyve bahçesinde yürürken ya da size kendinizi iyi hissettirecek bir doğa manzarasında hayal edebilirsiniz.

Düşünceleri durdurma;

Düşünceleri durdurma tekniği üç aşamada yapılır.

1-En önemli aşaması durdurulması gereken, başarıyı olumsuz etkileyen düşüncelerin ortaya çıkarılması. Bu noktada bu düşüncelerin öğrenciyi ne kadar etkilediği, hangi durumlarda ortaya çıktığı ve öğrencinin tepkileri detaylı olarak incelenmesi gerekmektedir.

2-Bu aşamada istenmeyen düşüncelerin durdurulması yer almaktadır. Çeşitli kelimeler ve görseller yardımıyla bu aşama uygulanır ve istenmeyen düşünceler durdurulur.

3-Durdurulan düşünce yerine başarı için olumlu düşüncelerin getirilmesi gerekmektedir.

Ailelere yönelik;


**Kaygı bulaşıcıdır. Genellikle anne-babalar çocuklardan daha kaygılıdır. Anne-babanın yoğun kaygısı da bazen çocuklara geçer.

**Bu noktada anne-babaların dikkatli olmaları gereklidir. Kendi olumsuz duygu ve düşünceleri aktarmak yerine onlara destek olmak çocuklar açısından daha yararlı olacaktır.

**Zaman zaman anne - babalar çocuklarının çok üstünde hedefler belirlemekte ve çocuklara bu konuda ısrarcı olabilmektedirler. Bu durumda çocuklar kendilerinden bekleneni yerine getirememekle ilgili daha fazla endişe ve korkuya kapılabiliyorlar.

**Burada önemli olan çocuğun kapasitesini kabul edip, onun durumuna uygun çalışma düzeni ve hedefler belirlemektir. Bu da çocuğun çalışma isteğini ve anlama becerisini olumlu etkileyecektir.

**Anne babaların en çok yaptığı hatalardan biri de "el alemin çocuğu" karşılaştırmasıdır. Bu durum kaygıyı daha da artırmakla beraber bireyin benlik saygısını ve öz güvenini  zedeler. Ebeveynler kesinlikle kıyas ve karşılaştırmadan kaçınmalıdır. Çünkü her çocuk özeldir ve biriciktir.

**Bütün bunlara rağmen sınavla ilgili kaygınızın, gerginliğinizin aşırı derecede olduğunu düşünüyorsanız, bir uzmandan yardım almanızda yarar vardır.

Hangi İnançların Değişmesi Amaçlanır?


**“Hayatta başarılı ve mutlu olabilmek için sınavı kazanmaktan başka yol yoktur, 

**Mutlaka kazanmalıyım, 

**kazanmazsam kimsenin yüzüne bakamam, 

**Sınav benim kim olduğumu gösterir, yetersizim, hiçbir şey yapamayacağım” değişmesi amaçlanan başlıca inançlardır.

 Anksiyete Yönetimi Nedir?


**Öncelikle sınava yoğunlaşmayı ve sorulara odaklanmayı sağlayan, düşünceleri organize etmede, dikkati toplamada yardımcı olan, olumsuz düşünmeyi ve telaşa kapılmayı engelleyen, kontrol duygusunu geliştirerek başarıya yardım eder, gerçek performansı sergilemede önemli rol oynayan bir yaklaşımdır.

 Sınav Öncesi Neler Yapılabilir?


**Çalışma alışkanlıklarını ve sınava ilişkin tutumları gözden geçirerek yeni bir zihinsel yapılanma yaratmaya çalışmak gerekir. 

**Zamanı iyi kullanılmalıdır. 

**Beslenme ve uykuya dikkat edilmelidir. 

**Sınava yönelik çalışmaları son güne/geceye bırakmamak önemlidir. 

**Uygun yöntemlerle kaygının azaltılmasını sağlamak gerekir.

**Sınav hakkında bütün konulara hakim olmak kişiyi kaygı yönünden exstra rahatlatacaktır.

**Sınav öncesi öz güvenimizi yerine getirebilecek soru cevaplar küçük ve başarılar elde edilmelidir. 

 Sınav Esnasında Neler Yapılabilir?


**Olumsuz otomatik düşüncelere karşı alternatif açıklamalar getirme, 

**Kontrolün kendisinde olduğunu hatırlatma ve diğerlerinin de aynı sorularla karşılaştığını akla getirilmelidir. 

**Yanıtlayabileceği sorulardan başlama, kaygıyı azaltmaya yönelik teknikler kullanma (hızlı gevşeme, dikkat artırma teknikleri, kontrollü nefes alıştırması, imajinasyon vb) sınav esnasında yapılabilecek bazı çalışmalardır.

Sınav Sonrasında Neler Yapılabilir?


**Kendini ödüllendirme, 

**Keyif veren etkinlikler, 

**Eksikler üzerine düşünme ve geleceğe yönelik yani planlama yapılabilecek aktivitelerdir.

**Kişi kendi kendini değerlendirerek otokontrol sağlamalı ve farkındalık kazanmalıdır.

Sınav Kaygısını Aile İle İlişkisi


**Aile için sınavın ne anlam ifade ettiği, sınava yönelik tutum ve yaklaşımları önemlidir. 

**Sıklıkla aileler kendi kaygılarını çocuklarına yansıtmaktadırlar. 

**Çocuktan yüksek beklentilerinin olması, ayrıntılarla aşırı uğraş sergilemeleri ve sınavı bir araç değil amaç olarak görmeleri oldukça önemlidir.

Ailelere Öneriler


**Aileler sınırlarının farkında olmalıdırlar. 

**Güven ve sorumluluk vermeli, önemsemeli, olumlu geri bildirimde bulunmalıdır. 

**Sınava ilişkin konuşmalarda özenli davranmalı, gerçekçi olmalı, akranlarıyla karşılaştırmaktan kaçınmalıdır

**Duygu ve düşünce paylaşımı, empati önemlidir. 

**Sınavı yüceltmeme, ölüm kalım sorunu yapmama, yüreklendirici davranma önerilmekteidr. 

**Çocuklar koşulsuz sevilmelidir. 

**Aile bireyleri uygun rol modeli olmalı, uygun aile ortamı sağlamalı ve uygun problem çözme davranışları geliştirilmelidir.

Hangi Durumlarda Uzmandan Yardım alınır?


**Bir ruhsal bozukluk ortaya çıkmışsa (depresyon, anksiyete bozukluğu, uyku bozukluğu. vs. 

**Bireyi normal yaşantısından alıkoymaya başladıysa ve bireyin hayatı çekilmez bir hal aldıysa.

**Ruhsal belirtilerden dolayı işlevselliğinin bozulması, kaygıyla başa çıkmak için uygun olmayan yollar kullanma, davranış bozukluklarının görülmesi durumunda uzman desteği gerektiğinin başlıca göstergeleridir.


Not: Bu yazının hazırlanmasında Psikolojik Danışman Mustafa KALAYLI, TÜRK PSİKİYATRİ DERNEĞİ ve Florence Nightingale Hastahanelerinin katkıları başta olmak üzere birçok kaynaktan faydalanılmış olup rehberlik, sınav kaygısı nedir nasıl önlenir, sınav öncesi neler yapılmalıdır, sınav esnasında neler yapılmalıdır,  sınav sonrası neler yapılabilir, imajinasyon nedir, ile ilgilidir.



Share This:

MUSTAFA KALAYLI

I'SİTEMİZDE; İNSAN VE İNSANLIĞA FAYDALI OLABİLECEK "İYİ, DOĞRU VE GÜZEL OLAN HER ŞEY" SİZLERİN İSTİFADENİZE SUNMAKTAYIZ ....

Yorum Yok " SINAV KAYGISI "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM