Yazı Duyurusu

Menu

TUTUMLAR

TUTUMLAR



TUTUM: Bireye atfedilen ve onun bir psikolojik obje ile ilgili düşünce, duygu ve davranışlarını düzenli bir biçimde oluşturan bir eğilimdir.

TUTUMUN GENEL ÖZELLİKLERİ 


1-Tutum, hem sosyal algımızı hem de davranış­larımızı etkilemektedir. 

2-Tutum bir bireye aittir.Tutumlar bireysel olarak ele alınıp ölçülmelidir. Tutum bireye atfedilen bir eğilimdir. (Yani Bireyseldir) 

3-Tutum, gözlenebilen ortaya konan bir davranış değil, davranışa hazırlayıcı bir eğilimdir.(Tutum doğrudan gözlenebilen bir özellik değildir, ancak bireyin gözlenebilen davranışlarından çıkarsama yapılarak ortaya çıkartılır.) 

Örnek: İhtiyacı olduğu halde karısının ve kızının çalışmasına izin vermeyen Ahmet'in, bu davranışından, kadınların çalışmasına karşı olumsuz bir tutumu olduğuna ya da kadınlarla ilgili olarak genellikle tutucu bir tutuma sahip olduğuna karar verebiliriz. Tutuculuk (tutum) gözle görülmez; fakat gözle görülebilen bazı davranışlara yol açtığından, bu davranışların gözlenmesi sonucu, bu tutumun var olduğu öne sürülebilir. 

4-Tutum (tutuculuk) gözle görülmez fakat gözle görülebilen davranışlara yol açar. 

Basit Tutum-Davranış İlişkisi 


Tutum(atıf)  → (sebep) Davranış → (gözlem) 

**Tutumun davranışa yol açtığını ve davranışın gözlenmesi sonucunda belli bir tutumun var olduğuna dair bir atıf yapılmıştır. 

**Burada da görüldüğü gibi, bir davranış, bir tutuma atfedilir, örneğin, «Ahmet karısını ve kızını çalıştırmaz, çünkü çok tutucudur» gibi. 

PSİKOLOJİK OBJE 


**Birey için bir anlam taşıyan, bireyin farkında olduğu herhangi bir obje demektir. 

Örnek: Ahmet'in üstünde çalıştığı masa, Ahmet için hiçbir anlamı olmayan bir fiziksel objedir. Ahmet, o masada çalışırken, masanın farkında bile değildir. Halbuki Mehmet'in çalışma masası, ona babasından yadigar kalmıştır, Mehmet için çok özel bir değeri vardır. Mehmet o masayı çok sever, arada bir cilalar, vb... gibi. Bu durumda, Mehmet'in masası, onun, hakkında olumlu tutum geliştirmiş olduğu bir psikolojik objedir. Ahmet'in masası ise, Ahmet için bir psikolojik obje değildir. Demek ki, herhangi bir şey bir kişi için bir tutum objesi olup, başka bir kişi için olmayabilir.



Not: Bu yazının hazırlanmasında Psikolojik Danışman Mustafa kalaylı'nın katkıları ve Floyd Henry Allport'un sosyal psikoloji kitabı başta olmak üzere birçok kaynaktan faydalanılmış olup sosyal psikoloji, psikoloji, tutumlar, tutumun özellikleri, tutum örnekleri, psikolojik obje nedir, duygu düşünce davranış, tutumun bileşenleri, tutumun öğeleri ile ilgilidir.

Share This:

MUSTAFA KALAYLI

I'SİTEMİZDE; İNSAN VE İNSANLIĞA FAYDALI OLABİLECEK "İYİ, DOĞRU VE GÜZEL OLAN HER ŞEY" SİZLERİN İSTİFADENİZE SUNMAKTAYIZ ....

Yorum Yok " TUTUMLAR "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM